Over een maand krijg je de sleutel van jouw nieuwe woning in Groningen en de meubels die je al jaren op jouw wishlist hebt staan, blijken op Black Friday in de aanbieding te zijn. Dubbel feest!
Je besluit om een dagje Amsterdam te doen en rijdt naar een meubelboulevard. De groene driezits bankstel kost op Black Friday € 1200,-. Een verschil van bijna 50%! Je besluit deze aan te schaffen en je doet een aanbetaling van € 100,-. De levertijd bedraagt 7 weken. Een paar winkels verderop in dezelfde meubelboulevard zag je drie mooie fauteuils. Deze zijn mosgroen van kleur. Ze zitten heerlijk en op basis van alle informatie die je krijgt van de vriendelijke verkoper ben je overstag gegaan. Met een glimlach en een mooie korting ben je de zaak uitgelopen. Over acht weken worden jouw droomfauteuils geleverd.
Het geluk blijft je toelachen, want je ontvangt 4 weken na aankoop een bericht, namelijk dat jouw fauteuils een week eerder geleverd kunnen worden. De bank heeft al een plekje in het huis gekregen en deze zit als gegoten. De fauteuils blijken een grote teleurstelling te zijn: ze verschillen in hoogte en één blijkt een scheve armleuning te hebben. Je belt de winkel op en krijgt een vriendelijke medewerker aan de lijn die belooft de zaak te bespreken met zijn manager. Je zou teruggebeld worden. Een week later heb je nog steeds niets gehoord. Tijdens jouw lunchpauze heb je besloten weer te bellen en ook toen kreeg je te horen dat je echt teruggebeld zou worden.
Na 2 weken niets gehoord te hebben, besluit je langs te gaan in de winkel. Na een rit van bijna twee uur kom je aan. Niemand in de winkel kan jou helpen, want jouw klacht komt hen niet bekend voor. De manager werd er vervolgens bij gehaald en in jouw bijzijn wordt er terstoind een afspraak met een monteur ingepland. Een week later stond de monteur dan eindelijk op de stoep.
Na controle bekent hij dat de poten niet goed waren en de armleuning ook vervangen dient te worden. Er is alleen één probleem, hij kan de fauteuils niet direct meenemen. Hij belooft je dat iemand binnen een week contact met jou opneemt om de fauteuils op te halen.
Na 2 weken niets gehoord te hebben, besluit je weer te bellen. Na een lange discussie krijg je eindelijk de manager aan de lijn. Je uit jouw ongenoegen en je vraagt jouw geld terug. Aan dit verzoek wordt geen gehoor gegeven, maar de fauteuils worden wel nog dezelfde week opgehaald.
Na 3 weken gewacht te hebben, neemt het hoofdkantoor contact met jou op en plant een afspraak in. De monteur plaatst de fauteuils en stapt direct daarna de auto, omdat hij nog een laatste levering dient te doen. Veel tijd krijg je dus niet, dus na zijn vertrek besloot je op de fauteuil te zitten en probeer je te draaien. Dan realiseer je je dat de poten die eronder zijn geplaatst, maken dat de fauteuils niet gedraaid kunnen worden Je probeert in lichte paniek nog een keer te draaien, maar tot jouw grote verbazing gebeurt er niets. Dan kom je er ook achter, dat de hoogteverschil nog altijd aanwezig dezelfde is en ook de armleuning blijkt toch een tint donkerder te zijn. Er zijn alleen andere poten eronder gezet en verder bevatten de fauteuils dezelfde gebreken als na de eerste levering.
Je bent er helemaal klaar mee en de volgende dag besloot je weer te bellen en een e-mail te sturen. Na drie weken niets gehoord te hebben ben je radeloos. Wat kun je doen om jouw geld terug te krijgen?
Zit je in een soortgelijke situatie waarbij je een aankoop hebt gedaan, maar een product met gebreken hebt ontvangen en is het gebrek nog niet naar tevredenheid hersteld? Dan adviseer ik jou om het volgende te doen.
Schrijf een brief en vermeld daarin het volgende:
- In het kort datum aankoop- en aankoopprijs en de gebreken.
- Wat er gebeurd is en waarom jouw product volgens jou niet voldoet aan de eigenschappen die je daarvan mocht verwachten.
- Stel een termijn van 2 weken waarbinnen de gebreken moeten zijn hersteld dan wel vervanging van het product.
- Ontbinding van de koopovereenkomst wanneer de gebrekkige fauteuils niet worden gemaakt/vervangen.
- Maak een kopie van de brief en stuur deze aangetekend op naar de winkel waar je het product hebt aangeschaft.
Wordt er niet op jouw brief gereageerd, dan wel gehoor gegeven aan jouw verzoek dan kun je contact opnemen met meester Salima.
In de toekomst hoef je niet zo lang te wachten zoals in deze casus beschreven voordat je overgaat tot ontbinding van de overeenkomst en retournering van jouw aankoopbedrag.
Op het moment dat jouw product bij levering niet aan de eigenschappen voldoet die je daarvan mag verwachten, schrijf je de verkoper aan en stel je daarin een termijn om het gebrek te herstellen. Wanneer binnen deze termijn geen gehoor wordt gegeven aan jouw verzoek, dan kun je nog eenmaal een brief sturen, waarin je hen verzoekt om binnen 5 dagen te reageren. Zo niet, dan ontbind je de koopovereenkomst en het verzoek om retournering van jouw aankoopbedrag en eventueel aanvullende schadevergoeding.
Er zijn diverse situaties denkbaar, maar mocht je hier meer over willen weten, dan kun je een afspraak inplannen met meester Salima.